ALEJA BIELANY
BIELANY WROCŁAWSKIE
18 - 22 05 2016

VIRTUREAL

W istnienie dużej części świata musimy po prostu uwierzyć – możemy do pewnego stopnia być pewni, że ten, którego dotykamy czy na który patrzymy jest (chociaż nie polegałabym za bardzo na naszych zmysłach- zbyt łatwo obecnie oszukać je za pomocą technologii). Skąd jednak pewność, że reszta świata- ta, której akurat nie doświadczamy – istnieje?

W dziejach przemysłu pojawił się nowy rys – to wstyd, który zastąpił dumę. Coś zupełnie nowego w historii fabryk, której duma zawsze była nieodłączną cechą składową- duma ich założycieli, właścicieli, którzy obdarzali je swoimi nazwiskami, duma rodów tworzących potęgi, duma społeczeństw, duma pracowników.

Fabryki powoli znikają z naszego krajobrazu. Tymczasem w wirtualnej rzeczywistości, która powoli staje się nową rzeczywistością i w której fabryki zostały zastąpione markami- pozornie nic się nie zmieniło – fabryki dalej produkują, ich wyroby cieszą się powodzeniem, sieć dealerów się rozrasta, a kampanie marketingowe kwitną.

To rzeczywistość, która- chociaż nie wiadomo, kiedy stała się prawdziwsza od realności- sama się siebie wstydzi, a ten wstyd wymusza niewidzialność, wymusza niewidzialną pracę, niewidzialną fabrykę, niewidzialną załogę. Została stworzona dla naszego dobrego samopoczucia przez nowych właścicieli starych marek…

VirtuReal to moja podróż po obu tych światach.



O projektantce:


 

MONIKA PATUSZYŃSKA

Badaczka porzuconych tematów i nieprzetartych ścieżek.
Projektantka. Ukończyła Wydział Ceramiki i Szkła wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych w 1999 roku. Była ostatnim projektantem Zakładów Porcelitu Stołowego „Pruszków” oraz ostatnim prezydentem Międzynarodowego Sympozjum Ceramiki „Porcelana Inaczej”. Od 2009 członek Międzynarodowej Akademii Ceramiki (AIC/IAC) z siedzibą w Genewie. Od maja 2014- Dyrektor Artystyczny Institute of Design w Kielcach. Wykładowca School of Form w Poznaniu. Uzależniona od porcelany. Twórczyni autorskiej metody odlewania z form gipsowych. Zafascynowana przemijaniem i wszystkim, co z upływem czasu się wiąże. Jej prace znajdują się w kolekcjach muzealnych na całym świecie – m.in. Museum of Modern Ceramic Art w Gifu w Japonii, Jingdezhen Ceramics Museum w Chinach, Mungyeong Ceramics Museum w Korei, Danmarks Keramikmuseum w Danii czy Musée de la Céramique w Vallauris we Francji, prezentowane były na prawie 100 wystawach, w tym ponad 10 indywidualnych.